Avukat Ücret Sözleşmesi Nedir? Sözleşme Örneği İndir (2023)

avukat-ucret-sozlesmesi-4

Avukat ücret sözleşmesi hakkında müvekkiller her zaman bilgi sahibi olmak ister. Evrakların imzalanmadan önce bireyler tarafından bilgi sahibi olunması lehte bir durumdur. Peki ama 2023 yılındaki müvekkil ile avukatlık bürosu arasında hazırlanacak olan bu sözleşmeler neden düzenleniyor? Nelere dikkat edilmeli? Sözleşme örneği nasıl indirilir? Aradığı konuları bunlar olanlar için yazımız bir rehber görevi görecektir.

Avukatlık ücret sözleşmesi kanunda herhangi bir belirleyici tanıma sahip değildir. Avukatlık bürosu ile müvekkil arasında düzenlenen ve tarafların haklarını korumak amacıyla hazırlanmış olan nitelikli bir sözleşmedir. Müvekkillerin avukatlarıyla olan ilişkileri sadece davalara bakmak değil, aynı zamanda maddiyata dayalıdır. Hizmet ücretleri, tazminattan alınacak komisyon ve diğer kalemler bu tür sözleşmelerin konusudur.

Ücret sözleşmesinde fiyat bilgilerinin olmadığı haller de var. Avukat ile müvekkil aralarında başarıya dayalı bir ücret ödemesi konusunda anlaşabilir. Bunun da hatları ücret sözleşmesinde belirlenir. Örneğin açılan tazminat davasının sonucunda kazanılan tutarın %10’u avukatlık bürosuna ödenecektir gibi bir ibare de yazılabilir. Fakat avukatlar hizmet ücretlerinde %25 baremini aşamaz. Bu kural kanunlar tarafından belirlenmiştir.

avukat-ucret-sozlesmesi-1

2023 Yılı Avukat Ücret Sözleşmesi Düzenlemesi Hakkında Bilgiler

Avukatlık bürolarının müvekkilleriyle aralarında düzenledikleri sözleşmeler borçlar kanunundaki genel hükümleri kapsar. Bir tür vekalet ilişkisinin yazılı olarak beyanatıdır. Hukuki danışmanlık hizmetinin başlamasından hemen önce hazırlanır ve süreç tüm detaylarıyla bu sözleşmede yer alır. Daha önce bir avukata vekalet vermediyseniz ya da hukuki bir sürece şahit olmadıysanız aşağıdaki avukat ücret sözleşmesi bilgileri yararınıza olacak. Sonuna kadar okumanızı öneriyoruz.

a)      Avukat Ücret Sözleşmesi Nedir?

Müvekkil ile avukat arasındaki hizmet, ücret ve vekalet gibi konuların ele alındığı, hizmet neticesinde avukatın sahip olacağı maddi gelirler gibi unsurların belirtildiği sözleşmeye avukat ücret sözleşmesi denir. Kanunda bu başlıkta bir tanım yok. Borçlar Kanununa göre vekalet ilişkisidir. Yine Avukatlar kanunu 163. Maddede bu sözleşmeden bahsedilir.

Avukat müvekkil arasında ücret sözleşmesi düzenlenirken illa ki avukatın alacağı hizmet bedelinin belirtilmesi gerekmez. Hizmetin sonunda da ne kadar alınacağı hesaplanabilir. Özellikle maddi temelli davalarda avukatlar bu sistem ile hizmet vermektedir. Sözleşmenin tarafları arasında muhakkak bir avukat olmalı. Ayrıca bu sözleşme ile bir avukat, müvekkiline hizmet verme borcu altına girmiş olmaktadır. Yani sadece avukatı değil müvekkili de koruyan bir evraktır.

avukat-ucret-sozlesmesi-2

Avukat Ücret Sözleşmesi

b)      Avukat Ücret Sözleşmesi Nasıl Düzenlenir?

Avukat ücret sözleşmesi, avukatlık bürosu tarafından hazırlanır ve müvekkile sunulur. Ortak bir hazırlama yapılabiliyor ancak genelde hukuk büroları bu konuda hazır taslaklarını kullanıyor. Bu sözleşmede taraflardan biri avukat diğeri de müvekkil olmaktadır. Şekil şartı yoktur. Davanın türü, niteliği, hukuk bürosunun talepleri ve müvekkillerin istekleri doğrultusunda esnek bir şekilde hazırlamak mümkündür. Tarafların detaylı bilgisi, sözleşmenin geniş açıklaması hazırlandıktan sonra imzalar atılır.

c)      Avukat Ücret Sözleşmesini Kim Düzenliyor?

Hizmeti icra eden taraf olarak avukat ya da hukuk bürosu sözleşmeyi düzenliyor. Noter ya da mahkeme mecraları bu sözleşmeyi düzenlemez. Tamamen avukat ve avukatlık bürosu tarafından hazırlanmaktadır.

d)      Avukat Ücret Sözleşmesinin Düzenlenmesi Zorunlu mu?

Kanunda avukatların ücret sözleşmesini düzenlemesi gerektiği gibi bir zorunluluk yok. Borçlar kanunu esaslarına uyularak düzenlenen bir evraktır. Zorunlu olmasa da günümüzde hukuk büroları müvekkilleriyle dava bitiminde maddi manevi sorun yaşamamak adına bu yöntemi tercih ediyor. Ezcümle, yasal olarak zorun değil ama ikili ilişki açısından gerekli bir sözleşme türüdür.

e)      Avukat Ücretinin Ödenmemesi Durumunda İcra Takibi Olur mu?

Avukatlık ücreti sözleşmesine uyulmaması durumunda bunun yaptırımları var. Kanuni boyutta gerçekleşen yaptırımların başında icra takibi geliyor. Sözleşmede belirlenen kural ve maddelere bağlı kalmayan, avukatlık ücretini ödememekte diretilen durumlarda hukuk bürosu müvekkiline karşı icra davası açabiliyor. İcra masrafları da dahil tüm bedelli borçlu yani müvekkil tarafı öder.

f)       Avukatlık Sözleşmesi Yazılı Olmak Zoruna mı?

Avukatlık sözleşmeleri yazılı olmak zorunda değildir. Ama yazılı sözleşme olması tarafların yararına bir durum oluşturur. Sözlü bir şekilde beyan vermek bu tür bir sözleşmeyi oluşturmaz. Eğer ortada bir avukatlı sözleşmesi (ücret) yok ise aslında bu taraflar arasında bir bağ olmadığı anlamına gelmez. Çünkü sözleşmesiz durumlarda ya da var olan sözleşmesinin geçersiz sayılması halinde avukat dava değerinin %10 ila %20 arasında hak talep eder. Avukatın emeğini de hakim belirler. 1136 Sayılı Avukatlar Kanunun 164. Maddesinde bu durum açıkça belirtilmiştir.

Avukatlarla Düzenlenen Ücret Sözleşmesinin Geçersiz Olduğu Durumlar

Avukat ücret sözleşmesi, bilinen vekalet sözleşmesiyle büyük bir benzerliğe sahiptir. Avukatlar kanunu ve Borçlar kanunu maddelerine uygun olması halinde herhangi bir geçersiz durum yaşanmaz. Ama aykırı bir sözleşmeye müvekkillerin itiraz hakkı doğar. Örneğin başarıya bağlı avukat ücreti belirlenmesinde %25 sınırı aşılırsa bu sözleşmenin geçersiz olması durumunu doğurmaktadır. Bunun gibi daha birçok madde sıralanabilir. Ücretlerin nasıl belirlendiği daha önce Avukat Ücretleri 2023 Listesi | Avukat Tutma Tarifesi yazımızda da anlattık. Okuyabilirsiniz.

Avukatlık ücret sözleşmelerinin iptali mümkündür. Fakat bu sözlü olarak “sözleşmeyi iptal ediyorum” “ben sözleşmeyi feshettim” ya da “bu sözleşmeyi kabul etmiyorum” gibi beyanlar ile olmaz. Yine karşılıklı olarak bir fesih sözleşmesi düzenlenmektedir. Örneğin avukat müvekkil ilişkinizin bitiminde hukuk bürosundaki ücret sözleşmesinin de feshedilmesini talep edebiliyorsunuz.

DİKKAT: Günümüzde her zaman güvenilir ve profesyonel hukuk bürolarıyla çalışması gerektiğinin altını çiziyoruz. Zira müvekkiller art niyetli kişiler tarafından bu tür sözleşmeler ile mağdur edilebiliyor. Hür Hukuk Bürosu ile iletişim kurmadan avukat tutmaya karar vermemenizi öneriyoruz.

avukat-ucret-sozlesmesi-3

Avukat Ücret Sözleşmesi

2023 Güncel Avukat Ücret Sözleşmesi Örneği (Word – PDF)

Sözleşme hukuk bürosu tarafından düzenlenebileceği gibi karşılıklı olarak da oluşturulabilir. Ama öncesinde bir sözleşme örneği incelemeniz size konu hakkında fikir verecektir. Bunun için avukat ücret sözleşmesi örneği Word ya da PDF dosyasına ihtiyacınız olacak. Sözleşme örneği indirmek isteyenler için aşağıya güncel link bırakıyoruz.

2023 yılı güncel avukatlık ücret sözleşmesi indir >>

Sözleşme şu şekildde başlar:

(Baltacı Avukatlık Ofisi)

AVUKAT ÜCRET SÖZLEŞMESİ

İş Sahibinin

Adı-Soyadı-Tc’si

Adresi

Avukat Adı-Soyadı-Tc’si

Ücret İşin Konusu

Avukatlık Sözleşmesinde Ücret Hesaplama Yöntemi

Avukatın alacağı hizmet bedelinin asgari (taban) oranlarını her yıl TBB yani Türk Barolar Birliği bir liste halinde yayımlar. Ama bu rakamlar minimum değerleri belirtir. Yani hukuk bürosu alacağı miktarı kendi kriterlerine göre belirlemektedir. Lakin rekabet açısında TBB’nin belirlediği oranların aşağısında fiyat teklifi verilemez.

Ücret oranlarının belirlenmesi avukat ile yapılacak detaylı bir görüşme ve davanın araştırılması neticesinde oluşturulabilir. Önden bir fiyat vermek mümkün değildir. Fiyat belirlendikten sonra da istenirse fiyatlar sözleşmeye yazılır. Yahut başarıya dayalı bir anlaşma yapılır ve sözleşmeye fiyat yazılmaz.

Güvenilir bir avukatlık ücret sözleşmesi hazırlatmak ve imzalamak istiyorsanız Hür Hukuk Bürosu telefonlarını arayın. 0 (505) 877 54 25 ya da 0 (212) 708 12 00 hattımızda sizlerin çağrılarını bekliyoruz. İyi günler.

İlginizi çekebilir: Avukat Ücretleri 2023 Listesi | Avukat Tutma Tarifesi